Selasa, 15 Mac 2016

Faktor


Faktor Anda Belum Banyak Duit


(*)1. Anda telah menghabiskan duit yang sebenarnya boleh membuatkan anda punya banyak duit! Perasaan anda tentu seronok ketika dapat membeli barang-barang yang mahal seperti jam tangan berjenama, pakaian yang mahal, kereta mewah ataupun bercuti ke luar negara.

(*)Tahukah anda adakalanya anda berbelanja seolah-olah anda orang kaya. Anda juga mungkin telah membeli barang-barang mahal yang tidak diperlukan. Anda mungkin masih memiliki gaya hidup yang tidak seimbang dengan kemampuan kewangan anda. Jadi, macam manalah anda nak banyak duit dan menjadi kaya jika sebegitu sikap anda.



(*)2. Anda tidak mempunyai perancangan, sedangkan tanpa perancangan yang jelas seperti tujuan jangka pendek dan panjang, rasanya menjadi kaya dan punya banyak duit hanya akan kelihatan seperti sebuah fantasi yang tak akan terjangkau. Selain itu, untuk menjadi banyak duit dan kaya, sikap menabung perlu sentiasa dimiliki.



(*)3. Anda tidak mempunyai dana kecemasan atau darurat. Biarpun anda tahu kepentingan tabung ini, namun ia bukanlah mudah untuk dilakukan. Untuk menjadi seorang yang banyak duit, anda sebenarnya perlu mewujudkan tabung darurat ini. Ia sangat penting di saat-saat anda sedang terdesak oleh sesuatu yang tidak terduga seperti kehilangan pekerjaan, masalah kesihatan dan sebagainya.



(*)4. Terlambat memulakannya, sedangkan soal menabung adalah sesuatu yang sangat penting untuk anda lakukan pada setiap bulan. Jika setiap bulan anda tidak menabung sudah pasti jalan untuk anda menjadi kaya atau banyak duit semakin sukar. Semakin cepat anda memulakan kebiasaan untuk menabung, maka semakin cepat pula peningkatan potensi anda untuk punya banyak duit.



(*)5. Anda lebih suka mengeluh jika dibandingkan melakukan sesuatu.Mengeluh memang mudah dan kalau dah banyak sangat mengeluh, ia jadi tak baik. Mengeluh tanpa berusaha untuk melangkah atau menuju ke arah yang lebih baik tidak bermakna juga. Malahan ia boleh membuatkan anda jadi berputus asa.

(*)Jadi, cubalah untuk meninggalkan tabiat mengeluh dan mulakan komitmen untuk berbuat sesuatu yang mampu membuat kehidupan anda lebih bermakna dan punya banyak duit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan