Rabu, 18 Mei 2016

Hias Ruang Tamu

FILLED UNDER:

Cara Terbaik Hias Ruang Tamu Agar Nampak Luas


(**)Tahukah anda ruang tamu mampu mencerminkan karakter pemilik rumah?


(**)Jadi, sebab itulah biarpun kediaman anda tidak luas, anda tetap perlu memikirkan atau mengambil kira cara hias ruang tamu tersebut.  Disebabkan keluasannya terhad,  cara hias ruang tamu yang paling penting anda ambil kira adalah konsep dan kelengkapan perabot yang dipilih. Pastikan ia tidak memakan ruang dan perlu digayakan dengan rapi, cantik serta selesa.

(**)Jom, ketahui lebih lanjut bagaimana mencipta atau hias ruang tamu yang kecil supaya nampak lebih cantik dan selesa.

(**)1.Permainan Warna

(**)Untuk mencantikan hias ruang tamu yang sempit, sebaiknya warna cat dinding dengan perabot atau aksesori harus dalam keadaan yang seimbang. Kombinasi warna yang seimbang mampu mencipta suasana yang dinamik. Selain kesimbangan warna diperlukan juga permainan warna, seperti warna-warna lembut terutama untuk aksesori. Contohnya, pasu bunga, alas meja dan bingkai foto berupaya mencipta suasana yang indah dan menarik pada dekorasi ruang tamu kecil anda.

(**)Kesan lapang juga boleh dimiliki dengan melakukan permainan kombinasi warna cat, seperti warna putih, warna krim, kuning cerah dan turquoise. Warna ini senang untuk disepadankan dengan kelengkapan perabot.



(**)2.Memilihan Perabot

(**)Untuk perabot seperti sofa, meja dan kerusi sebaiknya anda memilih yang ukurannya tidak terlalu besar dengan rekaan yang minimalis mahupun sederhana. Dalam perkara ini sebaiknya anda lebih mengutamakan fungsi daripada rekaan perabot tersebut. Selain itu, pemilihan perabot yang berukuran kecil akan membantu anda mendapatkan ruang lain yang boleh dimanfaatkan bagi keperluan lain.



(**)3.Maksimumkan Ruang

(**)Eleman ini juga tidak kalah pentingnya.Langkah ini bertujuan untuk mencipta ruang yang sempit menjadi ruang yang lebih besar dan fleksibel. Pemilihan perabot yang multifungsi dapat membantu anda mengurangi lebih banyak perabot yang mungkin anda gunakan sehingga membuatkan ruang tamu kediaman anda yang sempit itu menjadi lebih lapang dan selesa.


(**)Anda perlu lebih bijak dan kreatif dalam menentukan dan memilih hiasan atau aksesori apa yang sesuai digayakan untuk ruang tamu tersebut. Jika anda ingin menggantungkan beberapa lukisan atau foto, tempatlah secara rapi dan dalam bentuk simetris. Perkara ini membantu agar ruang tidak terkesan ‘huru-hara’.



(**)4. Lampu

(**)Lampu juga memiliki peranan penting terhadap penampilan ruang yamu secara menyeluruh. Pilih warna lampu hias yang sesuai untuk memberikan kesan hebat pada ruang tamu agar nampak lebih luas. Penggunaan warna lampu yang tepat boleh membuatkan ruang tamu kecil nampak luas dan bersih.



(**)5. Hindari Langsir Yang Tebal

(**)Mempunyai sebuah tingkap yang luas  sangat bagus untuk ruang tamu kediaman yang sempit. Supaya tidak nampak ‘lemas’, anda disarankan memilih langsir atau tirai yang lebih ringan atau yang tembus pandang. Memberikan langsir yang tebal dan berat akan membuatkan suasana di ruang tamu menjadi lebih sarat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan